Sjan Peters-Siroen begon als kraamverzorgster, werkte in de thuiszorg en belandde in de catering. Na het faillissement van haar werkgever, besloot ze op verzoek WIA-begeleider te worden voor FNV Horecabond. “De dankbaarheid van de mensen die je hebt geholpen, die blijft je bij.”
Sjan is een van de WIA-begeleiders van de bond. Ze worden ingeschakeld op het moment dat iemand hulp vraagt rondom een ziekmelding. “Dan krijgen wij een telefoontje en nemen we contact op. Het eerste wat ik doe is rust brengen, hun verhaal serieus nemen en duidelijkheid krijgen waar ze staan in het hele proces rond hun ziekmelding.”
Dat is nodig, geeft ze aan. “Door alle informatie die mensen krijgen, weten ze echt niet welke kant ze op moeten. Ik ben eigenlijk het navigatiesysteem door de hele WIA. Soms is het een uitstapje naar links of naar rechts, op weg naar een oplossing.”
“Sommige mensen zien geen oplossing, je kunt dan echt het verschil maken. Zoals een vrouw die echt niet wist dat ze gewoon mocht solliciteren in haar eerste jaar ziek zijn. Die had een paar weken later gewoon een andere baan.”
De gesprekken voert Sjan telefonisch, of als dat weer kan, tijdens een persoonlijke ontmoeting. Juist die gesprekken zijn belangrijk, vanwege de geruststelling. “Je moet ook duidelijk zijn: dat mensen het echt zelf moeten doen. Ik ben er niet om papieren in te vullen. Ik geef wel advies daarover. Doe het rustig aan, weet je iets niet, laat het even open en zoek het later op. Het geeft niks als je er een paar dagen over doet.”
Het helpt de mensen die ze begeleidt. Soms is het ook een kwestie van aangeven wat ze vooral niet moeten doen. “Laatst vertelde iemand dat haar werkgever met haar de papieren op kantoor wilde ondertekenen. Dan moet je echt duidelijk maken dat dit niet goed is en dat je dan geen poot hebt om op te staan. Dat ze echt recht hebben om dat thuis goed na te lezen of te laten checken door een jurist van de vakbond.”
Sjan weet zelf hoe belangrijk goede begeleiding is. “Door mijn werk in de thuiszorg, maar ook door mijn levenservaring. Zo kwam ik toen ik werkloos was in de ziektewet, zonder een goed vervolg.” Ze ervoer wat de gevolgen kunnen zijn. “Ik heb bijna een jaar mijn spaargeld op moeten maken tot mijn pensioen. Dat was wrang, dat hou ik in mijn achterhoofd. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat het helemaal niet zo gaat als het hoort. Die ervaring neem ik mee.”
Haar eerste gesprekken als begeleider had ze in 2018. Daar ging een korte opleiding aan vooraf, bestaande uit zes cursusdagen. “Tijdens die cursus kwamen er onder meer een arbeidsdeskundige, een arbo-arts en een jurist, maar was er ook een acteur die een zieke speelde die hulp kwam vragen. Je leert wat je moet doen, als iemand afgekeurd wordt. Of je mee moet gaan in een gesprek, of juist niet. Dat je goed moet doorvragen om zaken helder te krijgen, bijvoorbeeld iets belangrijks als de eerste ziektedag, maar ook dat je het gesprek moet samenvatten.”
Hoeveel tijd besteedt Sjan aan de begeleiding? Dat hangt van het aantal mensen af en de vragen die ze hebben. Van een eerste gesprek van een uur, tot soms een kort antwoord, vertelt ze. “Ik heb nu zes mensen onder mijn hoede. Soms ben ik er twee of drie keer in de week mee bezig. Soms omdat er nieuwe zaken zijn, of omdat het UWV ineens spoed maakt. Een andere week is er weer niks.”
Hoeveel tijd het ook vraagt, het is niet snel teveel. “De dankbaarheid na het traject, wanneer er duidelijkheid is en alle rompslomp voorbij is, dat dan de lichamelijke klachten bij mensen ook afnemen omdat de stress wegvalt. Dat is fijn om te zien.”
Heb jij een goed inlevingsvermogen en houd je van samenwerken met anderen? Ben je objectief en sta je stevig in je schoenen? Dan is de functie van re-integratie/WIA begeleider bij FNV Horecabond zeker iets voor jou. Wij zijn altijd op zoek naar (actieve) leden die andere leden adviseren en begeleiden bij vragen en problemen op het gebied van ziekte, re-integratie en WIA (her)beoordelingen.
Interesse? Stuur dan een e-mail naar Erwin Gosselink. Hij vertelt je graag meer over de functie en bijbehorende training.
Inloggen Mijn FNV Catering